Om oss
Nominerad till Stora Psykologpriset 2014. Våra kurser riktar sig till offentliganställda inom skola/barnomsorg. Under våra kurser försöker vi ge mycket kunskaper under trevliga former med personligt bemötande.
Elisabet Miske är leg.logoped, arbetat i Värmlands läns landsting och Karlstads kommun sedan 1979. Från mitten på 90-talet alltmera fokus på läsning och lässvårigheter. Gedigen erfarenhet av utredningsarbete och åtgärdstänkande kring läs-och skrivsvårigheter. I bedömningarna används bl.a ITPA och LOGOS.
Jonas Gillenstrand är leg. psykolog, under utbildning till specialist i klinisk psykologi med inriktning neuropsykologi. Jonas arbetar också med ett forskningsprojekt som undersöker förekomsten av läs- och skrivsvårigheter i kombination med exekutiva funktioner och neuropsykiatri hos pojkar med Ducennes Muskel Dystrofi (DMD).
Kristina Lindsta är leg. logoped och verksam som skollogoped sedan 2006. Med erfarenhet både från central elevhälsa och tjänst på en enskild skola ligger fokus på utredning och träning av språk-, läs- och skrivsvårigheter samt kompetensutveckling och handledning till pedagoger. Under flera år uppskattad föreläsare på logopedprogrammet vid Göteborgs universitet.
Kristina Tillenius är speciallärare med inriktning mot matematikutveckling. Kristina har erfarenhet från speciallärarrollen på grundskolans alla stadier med bland annat flerårig erfarenhet från intensivundervisning i matematik. Kristina arbetar också dagligen elevnära med stödundervisning både enskilt, i grupp och i klassrumsmiljö.
Bengt Holmgren är leg. psykolog, specialist i pedagogisk psykologi med inriktning på utredning, bedömning och diagnostik. Bengt är ansvarig för den svenska standardiseringen av ITPA, Becks Ungomsskalor, LOGOS och ITPA-3. Nominerad till Stora Psykologpriset 2014.
Birgit Holmgren är auktoriserad socionom.
SUMABs kunder administreras av Peter Holmgren, Mattias Holmgren hanterar bokföring och ekonomi och Zen Holmgren har det övergripande ansvaret för SUMAB.
Elisabet Miske är leg.logoped, arbetat i Värmlands läns landsting och Karlstads kommun sedan 1979. Från mitten på 90-talet alltmera fokus på läsning och lässvårigheter. Gedigen erfarenhet av utredningsarbete och åtgärdstänkande kring läs-och skrivsvårigheter. I bedömningarna används bl.a ITPA och LOGOS.
Jonas Gillenstrand är leg. psykolog, under utbildning till specialist i klinisk psykologi med inriktning neuropsykologi. Jonas arbetar också med ett forskningsprojekt som undersöker förekomsten av läs- och skrivsvårigheter i kombination med exekutiva funktioner och neuropsykiatri hos pojkar med Ducennes Muskel Dystrofi (DMD).
Kristina Lindsta är leg. logoped och verksam som skollogoped sedan 2006. Med erfarenhet både från central elevhälsa och tjänst på en enskild skola ligger fokus på utredning och träning av språk-, läs- och skrivsvårigheter samt kompetensutveckling och handledning till pedagoger. Under flera år uppskattad föreläsare på logopedprogrammet vid Göteborgs universitet.
Kristina Tillenius är speciallärare med inriktning mot matematikutveckling. Kristina har erfarenhet från speciallärarrollen på grundskolans alla stadier med bland annat flerårig erfarenhet från intensivundervisning i matematik. Kristina arbetar också dagligen elevnära med stödundervisning både enskilt, i grupp och i klassrumsmiljö.
Bengt Holmgren är leg. psykolog, specialist i pedagogisk psykologi med inriktning på utredning, bedömning och diagnostik. Bengt är ansvarig för den svenska standardiseringen av ITPA, Becks Ungomsskalor, LOGOS och ITPA-3. Nominerad till Stora Psykologpriset 2014.
Birgit Holmgren är auktoriserad socionom.
SUMABs kunder administreras av Peter Holmgren, Mattias Holmgren hanterar bokföring och ekonomi och Zen Holmgren har det övergripande ansvaret för SUMAB.
SUMAB:s verksamhet från 1983 framåt
Psykolog Bengt Holmgren och socionom Birgit Holmgren startade Säffle UtvecklingsModell 1983 och har sedan starten 1983 bedrivit en omfattande kursverksamhet. Kursverksamheten har inriktats mot våra intresseområden. Kursledare har förutom Bengt Holmgren varit ledande personer inom sina områden. Totalt har mellan 14000 personer deltagit i våra kurser.
Kurserna i Neuropsykologi vid demenser och avgränsade hjärnskador har letts av leg logoped Håkan Eriksson och ca 2500 läkare, arbetsterapeuter, psykologer och sjuksköterskor har deltagit i kurserna i Säffle. Kursen Leva Livet Glömsk med arbetsterapeut Gun Aremyr har främst riktat sig till personal inom äldreomsorgen.
Övriga kurser som nämns nedan har besökts av framför allt specialpedagoger/speciallärare, men även av skolpsykologer och logopeder. Professor Ingvar Lundberg och docent Margit Tornéus ledde kurserna som handlade om UMESOL. Professor Karin Taube ledde kursen Barns självbild. Professor Ann-Charlotte Smedler undervisade i kursen Testmetodik och kursen Testtolkning. Specifika språkstörningar leddes av professor Birgitta Sahlén. Logoped Birgitta Johnsen ledde kurserna i Dyslexi.
Vi har haft kurserna Problem i klassrummet och Att bekämpa mobbning med docent Anatol Pikas. Barn med känslomässiga problem och Borderline har letts av psykolog Ingegerd Lublin. Wittingmetoden leddes förstås av Maja Witting. På kursen DAMP, ADHD, Autism, Asperger, Tourette undervisade Margareta Kärnevik och Lena Timby. Kurserna Motoskopi och Motoriska avvikelser hade habiliteringsgymnast Jenny Weibull och docenterna Björn Kadesjö och Gunnar Sanner som kursledare. Kurserna Frostigs RörelseProv har främst haft Bengt som lärare men även idrottslärarna Harriet Ericsson och Rune Jansson samt habiliteringsgymnast Jenny Weibull har undervisat på dem.
Krishantering i skolan leddes av psykolog Kristina Ingemarsson. Tillsammans med henne ledde Bengt kurser i Debriefing. Dyskalkylikursen leddes av Ann-Louise Ljungdahl. KOAS, föregångaren till Logos, leddes främst av logoped Elisabeth Miske men även av talpedagog Gunnel Liverfors. Bengt har personligen undervisat över 6000 lärare på kurserna FRP/UGR, ITPA; Tolkning av ITPA, ITPA-3, LOGOS och Tolkning av LOGOS. De tre sistnämnda har även logoped Elisabeth Miske som lärare. Bengt har föreläst på studiedagar i skolor i 110 kommuner över ämnet Helhetssyn på barns utveckling.
Svenska standardiseringar av test: Frostigs RörelseProv, ITPA. Becks ungdomsformulär, LOGOS, ITPA-3. Under åren 2003-2007 gjorde Bengt undersökningar av den psykiska hälsan med Becks ungdomsformulär hos eleverna i Säffle i årskurserna 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9,Gy1, Gy2, Gy3. För de högre årskurserna kompletterades studien med frågor om ANT. De resulterade bl.a. i två artiklar på DN-debatt och en på GP-debatt.
Bengt var även lokalt ansvarig för den kanske största longitudinella studien som gjorts i Sverige av matematikkunskapernas utveckling i grundskolan med studier 1978, 1986 och 2002. Studien gjordes i Säffle och har publicerats på DN-debatt och heter Medelstastudie.
Birgit och Bengt Holmgren blev Årets Företagare i Säffle 1992. Säffle UtvecklingsModell har som princip att handla alla varor lokalt eftersom vi därigenom får mest för pengarna beträffande pris, kvalitet och service. Företaget har i fem år fått AAA, trippel-A, högsta kreditvärdighet i Dun & Bradstreets och Soliditets kreditratingsystem, en kreditvärdighet som endast tilldelas ca 5 % av Sveriges alla aktiebolag. I UC, Upplysningscentralens riskvärderingsmodell har Säffle UtvecklingsModell AB år 2007, 2010 och även 2011 bedömts ha högsta kreditvärdighet, 5, och riskprognosen 0,10 %!
Psykolog Bengt Holmgren och socionom Birgit Holmgren startade Säffle UtvecklingsModell 1983 och har sedan starten 1983 bedrivit en omfattande kursverksamhet. Kursverksamheten har inriktats mot våra intresseområden. Kursledare har förutom Bengt Holmgren varit ledande personer inom sina områden. Totalt har mellan 14000 personer deltagit i våra kurser.
Kurserna i Neuropsykologi vid demenser och avgränsade hjärnskador har letts av leg logoped Håkan Eriksson och ca 2500 läkare, arbetsterapeuter, psykologer och sjuksköterskor har deltagit i kurserna i Säffle. Kursen Leva Livet Glömsk med arbetsterapeut Gun Aremyr har främst riktat sig till personal inom äldreomsorgen.
Övriga kurser som nämns nedan har besökts av framför allt specialpedagoger/speciallärare, men även av skolpsykologer och logopeder. Professor Ingvar Lundberg och docent Margit Tornéus ledde kurserna som handlade om UMESOL. Professor Karin Taube ledde kursen Barns självbild. Professor Ann-Charlotte Smedler undervisade i kursen Testmetodik och kursen Testtolkning. Specifika språkstörningar leddes av professor Birgitta Sahlén. Logoped Birgitta Johnsen ledde kurserna i Dyslexi.
Vi har haft kurserna Problem i klassrummet och Att bekämpa mobbning med docent Anatol Pikas. Barn med känslomässiga problem och Borderline har letts av psykolog Ingegerd Lublin. Wittingmetoden leddes förstås av Maja Witting. På kursen DAMP, ADHD, Autism, Asperger, Tourette undervisade Margareta Kärnevik och Lena Timby. Kurserna Motoskopi och Motoriska avvikelser hade habiliteringsgymnast Jenny Weibull och docenterna Björn Kadesjö och Gunnar Sanner som kursledare. Kurserna Frostigs RörelseProv har främst haft Bengt som lärare men även idrottslärarna Harriet Ericsson och Rune Jansson samt habiliteringsgymnast Jenny Weibull har undervisat på dem.
Krishantering i skolan leddes av psykolog Kristina Ingemarsson. Tillsammans med henne ledde Bengt kurser i Debriefing. Dyskalkylikursen leddes av Ann-Louise Ljungdahl. KOAS, föregångaren till Logos, leddes främst av logoped Elisabeth Miske men även av talpedagog Gunnel Liverfors. Bengt har personligen undervisat över 6000 lärare på kurserna FRP/UGR, ITPA; Tolkning av ITPA, ITPA-3, LOGOS och Tolkning av LOGOS. De tre sistnämnda har även logoped Elisabeth Miske som lärare. Bengt har föreläst på studiedagar i skolor i 110 kommuner över ämnet Helhetssyn på barns utveckling.
Svenska standardiseringar av test: Frostigs RörelseProv, ITPA. Becks ungdomsformulär, LOGOS, ITPA-3. Under åren 2003-2007 gjorde Bengt undersökningar av den psykiska hälsan med Becks ungdomsformulär hos eleverna i Säffle i årskurserna 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9,Gy1, Gy2, Gy3. För de högre årskurserna kompletterades studien med frågor om ANT. De resulterade bl.a. i två artiklar på DN-debatt och en på GP-debatt.
Bengt var även lokalt ansvarig för den kanske största longitudinella studien som gjorts i Sverige av matematikkunskapernas utveckling i grundskolan med studier 1978, 1986 och 2002. Studien gjordes i Säffle och har publicerats på DN-debatt och heter Medelstastudie.
Birgit och Bengt Holmgren blev Årets Företagare i Säffle 1992. Säffle UtvecklingsModell har som princip att handla alla varor lokalt eftersom vi därigenom får mest för pengarna beträffande pris, kvalitet och service. Företaget har i fem år fått AAA, trippel-A, högsta kreditvärdighet i Dun & Bradstreets och Soliditets kreditratingsystem, en kreditvärdighet som endast tilldelas ca 5 % av Sveriges alla aktiebolag. I UC, Upplysningscentralens riskvärderingsmodell har Säffle UtvecklingsModell AB år 2007, 2010 och även 2011 bedömts ha högsta kreditvärdighet, 5, och riskprognosen 0,10 %!
Dyslexiutredningar
Vi erbjuder dyslexiutredningar. Legitimerad logoped, en av landets mest välrenommerade dyslexiutredare, av Högskoleverket godkänd intygsskrivare och erfaren utbildare ställer nu sina kunskaper till förfogande för dyslexiutredningar i din hemkommun och på elevens skola. Kontakta oss för ytterligare information.
Vi erbjuder dyslexiutredningar. Legitimerad logoped, en av landets mest välrenommerade dyslexiutredare, av Högskoleverket godkänd intygsskrivare och erfaren utbildare ställer nu sina kunskaper till förfogande för dyslexiutredningar i din hemkommun och på elevens skola. Kontakta oss för ytterligare information.